Πέμπτη 10 Ιουνίου 2021

Παράσταση διαμαρτυρίας στο Υπουργείο Μακεδονίας Θράκης

A΄ Β΄ Γ΄ Δ΄ Ε΄ ΕΛΜΕ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 

Παράσταση διαμαρτυρίας τη Δευτέρα 14/6, 1.00 μ.μ. στο Υπουργείο Μακεδονίας Θράκης


Να γίνουν δεκτά τώρα τα αιτήματα του κλάδου για τους συναδέλφους της πρώην διαθεσιμότητας
Άρση όλων των συνεπειών της διαθεσιμότητας 2013-2015

Τον Ιούλιο του 2013 με το ν. 4172/13, περίπου 2.500 εκπαιδευτικοί που δίδασκαν στη δημόσια επαγγελματική εκπαίδευση τέθηκαν σε διαθεσιμότητα με προοπτική την απόλυση τους. Επίσης με το ν.4186/13 καταργήθηκαν οι τομείς Υγείας - Πρόνοιας, Κομμωτικής - Αισθητικής και Εφαρμοσμένων Τεχνών από τα ΕΠΑ.Λ./ΕΠΑΣ και ταυτόχρονα 20.000 μαθητές εκδιώχτηκαν από τη δημόσια τεχνική εκπαίδευση. Ο κλάδος, η ΟΛΜΕ και οι ΕΛΜΕ δεν έκαναν αποδεκτή την αποδόμηση της δημόσιας επαγγελματικής εκπαίδευσης και ξεκίνησε πολύμορφος αγώνας διαρκείας για την υπεράσπιση του δημόσιου σχολείου, των εργασιακών μας δικαιωμάτων, για το σταμάτημα των απολύσεων και την επιστροφή όλων των συναδέλφων στα σχολεία μας.

Τον Ιούνιο του 2015, με τους νόμους 4325/15 και 4327/15 επαναλειτούργησαν οι παραπάνω τομείς στα ΕΠΑ.Λ και επανήλθαν οι σε διαθεσιμότητα εκπαιδευτικοί στις θέσεις τους. Η επαναφορά τους στις θέσεις που κατείχαν και η επανασύσταση των καταργημένων ειδικοτήτων της Δ/θμιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, αποτέλεσαν νίκες του εκπαιδευτικού κινήματος και των σκληρών και ανυποχώρητων αγώνων που δώσαμε ως συλλογική οντότητα και μέσα από τα σωματεία μας, την ΟΛΜΕ και τις ΕΛΜΕ τα προηγούμενα χρόνια για την ακύρωση των διαθεσιμοτήτων - απολύσεων και του ακρωτηριασμού της δημόσιας εκπαίδευσης.

Παρότι επέστρεψαν στα σχολεία, όπως και οι μαθητές τους δεν υπήρξε άρση όλων των αρνητικών συνεπειών της διαθεσιμότητας, μιας και κατά την διάρκεια της διαθεσιμότητας απώλεσαν το 25% περίπου του εισοδήματός τους και τις αντίστοιχες ασφαλιστικές εισφορές, με συνέπεια την μείωση των συντάξιμων αποδοχών τους μέχρι το τέλος του βίου τους, λόγω της διετούς διαθεσιμότητας.

Οι κινητοποιήσεις που οργανώθηκαν τις προηγούμενες χρονιές, με αποφάσεις της ΟΛΜΕ, των ΕΛΜΕ και των συναδέλφων της πρώην διαθεσιμότητας έφεραν στο προσκήνιο τις διεκδικήσεις για επιστροφή των χρημάτων που παρακρατήθηκαν και για προσμέτρηση του αντίστοιχου ποσού στις συντάξιμες αποδοχές.

Η σημερινή κυβέρνηση, που με δική της ευθύνη, όταν ήταν στη διακυβέρνηση της χώρας το 2013, οδήγησε τους συναδέλφους σε διαθεσιμότητα – απόλυση, οφείλει να αποκαταστήσει τις αδικίες σε βάρος τους και να λήξει η δια βίου «ποινή» ,την οποία τους επέβαλαν και εκτίουν ακόμη.
Το δίκαιο του αιτήματος της επιστροφής των χρημάτων που παρακρατήθηκαν κατά την περίοδο της διαθεσιμότητας και του υπολογισμού του αντίστοιχου ποσού στις συντάξιμες απολαβές των συναδέλφων που βίωσαν το καθεστώς της διαθεσιμότητας, εκφράστηκε και με τη στήριξη της ΟΛΜΕ και των ΕΛΜΕ στις κινητοποιήσεις που οργανώθηκαν τα τελευταία χρόνια και συνεχίζει να αποτελεί βασική μας διεκδίκηση και απαίτηση να γίνει αποδεκτό από την κυβέρνηση, η οποία οφείλει να προχωρήσει και σε ανάλογη νομοθετική ρύθμιση για την κατοχύρωσή του.


Πλήρης ηθική και οικονομική αποκατάσταση θα είναι η άρση όλων των αρνητικών συνεπειών που ακολουθούν τους συναδέλφους εξαιτίας της άδικης και αντισυνταγματικής διαθεσιμότητας που υπέστησαν.

Διεκδικούμε:
 Να επιστραφούν τα χρήματα (25% των αποδοχών) που παρακρατήθηκαν κατά την περίοδο της διαθεσιμότητας σε όλους τους συναδέλφους που βίωσαν το καθεστώς της διαθεσιμότητας-απόλυσης.
 Να μην υπάρχει αρνητική επίπτωση στη σύνταξή τους εξαιτίας του υπολογισμού των ετών της διαθεσιμότητας στις συντάξιμες αποδοχές τους.
 Να προσμετρηθούν τα αντίστοιχα ποσά για τα χρόνια της διαθεσιμότητας στις συντάξιμες αποδοχές.

Διεκδικούμε να υπάρξουν άμεσα οι απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις έτσι ώστε να λήξει επιτέλους η δια βίου ποινή την οποία είναι καταδικασμένοι να υφίστανται και μετά τη συνταξιοδότησή τους.
Η ΟΛΜΕ εξέδωσε ανακοίνωση στις 28-4-2021 η οποία μέσω σχετικού Υπομνήματος στηρίζει τα αιτήματά μας και τις δράσεις – κινητοποιήσεις που θα αποφασίσουμε.

Ο δρόμος του αγώνα προβάλλει ξανά ως μοναδική αναγκαιότητα για τη δικαίωση των διεκδικήσεων των αιτημάτων μας.

Σε μια τέτοια κατεύθυνση αποφασίζουμε:
Παράσταση διαμαρτυρίας των ΕΛΜΕ-Θ και των γύρω νομών μαζί με τους συναδέλφους της πρώην διαθεσιμότητας στο Υπουργείο Μακεδονίας Θράκης, την Δευτέρα 14/6/2021, στις 1.00 μ.μ.

Καλούμε την ΟΛΜΕ να συμβάλει στην διεκδίκηση του αιτήματος των συναδέλφων της πρώην διαθεσιμότητας και να προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες για την άμεση αποκατάσταση των συνεπειών της διαθεσιμότητας. Καλούμε όλες τις ΕΛΜΕ και όλους τους συναδέλφους να συνεχίσουν να στηρίζουν με κάθε τρόπο τις διεκδικήσεις των συναδέλφων της πρώην διαθεσιμότητας.

Πέμπτη 20 Μαΐου 2021

Κατατέθηκε τροπολογία από τον ΣΥΡΙΖΑ για το συνταξιοδοτικό των εκπαιδευτικών εκπαιδευτικών που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα το 2013



Η τροπολογία που κατατέθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ (υιοθετώντας την -μετά από σχετική εισήγησή μας- πρόταση της ΟΛΜΕ) προτείνει την αποκατάσταση της βλάβης που υπέστησαν οι εκπαιδευτικοί, προβλέποντας τον υπολογισμό των συντάξιμων αποδοχών με βάση τις αποδοχές του Ιουνίου 2013, δηλαδή του τελευταίου μήνα εργασίας πριν οδηγηθούν στο καθεστώς της διαθεσιμότητας. 


Τετάρτη 19 Μαΐου 2021

Πρόσκληση σε σύσκεψη τη Δευτέρα 24 Μαΐου 2021 και ώρα 3.30 μμ


 


ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΣΥΝΕΠΕΙΩΝ ΤΗΣ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑΣ

 

  Οι κινητοποιήσεις που οργανώθηκαν τις προηγούμενες χρονιές με αποφάσεις της ΟΛΜΕ, των ΕΛΜΕ και των συναδέλφων της πρώην διαθεσιμότητας έφεραν στο προσκήνιο τις διεκδικήσεις  για επιστροφή των χρημάτων που παρακρατήθηκαν κατά την περίοδο της διαθεσιμότητας και του υπολογισμού του αντίστοιχου ποσού στις συντάξιμες αποδοχές τους.    

Φέτος, μετά την τελευταία διαδικτυακή συνάντηση μας , κατατέθηκε στην ΟΛΜΕ , σχετικό υπόμνημα με τα αιτήματα μας  με σκοπό να  αποκατασταθούν οι  αδικίες σε βάρος μας και να λήξει η δια βίου «ποινή» ,την οποία επέβαλλε η κυβέρνηση της Ν.Δ.  

Η ΟΛΜΕ στις 28-4 – 2021 κατέθεσε το υπόμνημα αυτό,  σε όλους τους αρμόδιους υπουργούς, τις κοινοβουλευτικές ομάδες και στην ΑΔΕΔΥ      Δείτε εδώ.... υπόμνημα

Ο δρόμος του αγώνα προβάλλει ξανά ως μοναδική αναγκαιότητα για τη δικαίωση των διεκδικήσεων των αιτημάτων μας.

Γι αυτό σας καλούμε την  ΔΕΥΤΕΡΑ 24 ΜΑΙΟΥ 2021 και ώρα 3.30 μμ σε σύσκεψη για να συναποφασίσουμε την

« Ανάπτυξη Δράσεων  για τη διεκδίκηση της αποκατάστασης των συνεπειών της διαθεσιμότητας των εκπαιδευτικών»   στον παρακάτω σύνδεσμο:

          https://minedu-secondary.webex.com/meet/tsougka

Σάββατο 1 Μαΐου 2021

Υπόμνημα για την άρση όλων των αρνητικών συνεπειών της διαθεσιμότητας των Εκπαιδευτικών 2013-15

ΟΛΜΕ: Υπόμνημα για την άρση όλων των αρνητικών  συνεπειών της  διαθεσιμότητας των Εκπαιδευτικών 2013-15



Μετά από την ευρεία πανελλαδική διαδικτυακή σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στις 21-3-21 μεταξύ των συναδέλφων της πρώην διαθεσιμότητας  2013-15 και την διαπίστωση ότι για την πλειοψηφία των κλάδων που τέθηκαν το αντίστοιχο διάστημα σε διαθεσιμότητα (καθαρίστριες, σχολικοί φύλακες κ.ά.) έχει γίνει -σταδιακά- αποκατάσταση των συνεπειών της διαθεσιμότητας, αποφασίσαμε να συνεχίσουμε -με κάθε τρόπο- των αγώνα για την αποκατάσταση των αδικιών σε βάρος μας. 
 
Το δίκαιο αίτημα της πλήρους  αποκατάστασης των συνεπειών της διαθεσιμότητας 2013-15 των εκπαιδευτικών έχει υιοθετηθεί από την ΟΛΜΕ και την ΑΔΕΔΥ από το 2015 και παραμένει έκτοτε σε πάγια διεκδίκηση. 

Καλέσαμε την ΟΛΜΕ (με σχετικό  υπόμνημα) να συμβάλει στην διεκδίκηση του αιτήματος των συναδέλφων της  πρώην   διαθεσιμότητας   και   να προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες με  την  άμεση κατάθεση υπομνήματος στην κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας σε συναντήσεις με τους αρμόδιους υπουργούς για τη λύση του προβλήματος μας καθώς και στη διοργάνωση κινητοποιήσεων  σε Περιφέρειες και Υπουργεία όταν ανοίξουν τα σχολεία. (Δείτε ΕΔΩ το ΥΠΟΜΝΗΜΑ προς την ΟΛΜΕ  και το σχετικό σχέδιο πρότασης διάταξης-τροπολογίας προκειμένου να αποκατασταθεί, κατ αρχάς, η αδικία σε σχέση με το συνταξιοδοτικό μας.)

Το θέμα μας τέθηκε  σε  συνεδρίαση του ΔΣ της ΟΛΜΕ κατά το δεύτερο δεκαήμερο του Απριλίου, όπου αποφασίστηκε να  προωθηθεί εκ νέου το θέμα της αποκατάστασης των συνεπειών της διαθεσιμότητας και συντάχθηκε  το ακόλουθο υπόμνημα που απευθύνεται προς Υπουργούς, Κοινοβουλευτικές Ομάδες και Υπεύθυνους τμημάτων /τομέων Παιδείας των Κομμάτων.

KAΛOYME ΤΟΥΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ



Υπόμνημα

Θέμα:  Άρση όλων των αρνητικών  συνεπειών της  διαθεσιμότητας των Εκπαιδευτικών 2013-15

Σύντομο ιστορικό.

Τον Ιούλιο του 2013 με το ν. 4172/13, περίπου 2.500 εκπαιδευτικοί  που δίδασκαν στη δημόσια επαγγελματική εκπαίδευση τέθηκαν σε διαθεσιμότητα με προοπτική την απόλυση τους. Επίσης με το ν.4186/13 καταργήθηκαν οι τομείς Υγείας – Πρόνοιας, Κομμωτικής – Αισθητικής  και Εφαρμοσμένων Τεχνών από τα ΕΠΑ.Λ./ΕΠΑΣ και ταυτόχρονα 20.000 μαθητές εκδιώχτηκαν από τη δημόσια τεχνική εκπαίδευση.

Τον Ιούνιο του 2015, με τους νόμους 4325/15 και 4327/15 επαναλειτούργησαν οι παραπάνω τομείς στα ΕΠΑ.Λ και επανήλθαν οι εκπαιδευτικοί στις θέσεις τους.

Παρ’ ότι επέστρεψαν στα σχολεία τους  δεν υπήρξε άρση όλων αρνητικών συνεπειών της  διαθεσιμότητας, μιας και κατά την διάρκεια της διαθεσιμότητας απωλέσαν το 25% περίπου του εισοδήματός τους και τις αντίστοιχες  ασφαλιστικές εισφορές, με συνέπεια την μείωση των συντάξιμων αποδοχών τους  μέχρι το τέλος του βίου, λόγω της διετούς διαθεσιμότητας.  Η σημερινή κυβέρνηση, που με δική της ευθύνη, όταν ήταν  στη διακυβέρνηση της χώρας το 2013, οδήγησε τους συναδέλφους  σε διαθεσιμότητα – απόλυση, οφείλει να  αποκαταστήσει τις αδικίες σε βάρος τους και να λήξει η δια βίου «ποινή» ,την οποία επέβαλε. Το δίκαιο του αιτήματος της επιστροφής των χρημάτων που παρακρατήθηκαν κατά την περίοδο της διαθεσιμότητας και του υπολογισμού του αντίστοιχου ποσού στις συντάξιμες απολαβές των συναδέλφων που βίωσαν το καθεστώς της διαθεσιμότητας, εξακολουθεί και  αποτελεί βασική διεκδίκηση της ΟΛΜΕ. Απαιτεί  από την κυβέρνηση να  αρθούν όλες οι αρνητικές συνέπειες των εκπαιδευτικών που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα με την ανάλογη νομοθετική ρύθμιση για την κατοχύρωσή τους.

Ζητάμε:

  • Να επιστραφούν τα χρήματα (25% των αποδοχών) που παρακρατήθηκαν κατά την περίοδο της διαθεσιμότητας σε όλους τους συναδέλφους που βίωσαν το καθεστώς της διαθεσιμότητας-απόλυσης.
  • Να αρθεί άμεσα αρνητική επίπτωση στη σύνταξή τους, εξαιτίας του υπολογισμού των ετών της διαθεσιμότητας στις συντάξιμες αποδοχές τους.

Ζητάμε να υπάρξουν άμεσα οι απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις έτσι ώστε να λήξει επιτέλους η δια βίου ποινή την οποία είναι  καταδικασμένοι να υφίστανται οι εκπαιδευτικοί που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα ακόμα και  μετά τη συνταξιοδότηση  τους.

Για το σκοπό αυτό σας καταθέτουμε σχετικό σχέδιο πρότασης διάταξης-τροπολογίας,  με την απαραίτητη αιτιολογική έκθεση προκειμένου να αποκατασταθεί, κατ αρχάς, η αδικία σε σχέση με το συνταξιοδοτικό  των εν λόγω εκπαιδευτικών .

 ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΤΟ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΟ ΝΟΜΟ (Ν.4387/16), ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ  ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΟΥ ΤΕΘΗΚΑΝ ΣΕ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ ΤΟ 2013

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Τον Ιούλιο του 2013 περίπου 2500 εκπαιδευτικοί της δημόσιας επαγγελματικής εκπαίδευσης, τοποθετήθηκαν σε διαθεσιμότητα με βάση το ν. 4172/13, και επέστρεψαν στην υπηρεσία τον Ιούνιο του 2015 (Ν.4325/15). Οι εκπαιδευτικοί αυτοί εκτός από το βίωμα της άδικης διαθεσιμότητας, απώλεσαν και το 25% των αποδοχών τους για 23 περίπου μήνες, απώλειας που δεν αποκαταστάθηκε μέχρι σήμερα.

Επιπλέον όμως αυτής της απώλειας, η διαθεσιμότητα αυτή έχει επίπτωση για όλη τους τη ζωή στις συντάξιμες αποδοχές τους. Συγκεκριμένα, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία (αρ. 8 του ν.4387/16), για να υπολογιστούν οι συντάξιμες αποδοχές όσων εκπαιδευτικών συνταξιοδοτούνται, υπολογίζεται ο μέσος όρος του βασικού μισθού (μαζί με το χρονοεπίδομα όταν αυτό χορηγούνταν) όλων των μηνών από το 2002 μέχρι τη σύνταξη.

Επειδή οι εκπαιδευτικοί αυτοί, για 23 μήνες αμείβονταν με το 75% των αποδοχών τους, επηρεάζεται αρνητικά ο τελικός μέσος όρος των συντάξιμων αποδοχών τους, άρα και το ποσό της σύνταξή τους.

Για λόγους στοιχειώδους δικαιοσύνης και μερικής, έστω, αποκατάστασης της βλάβης που υπέστησαν οι παραπάνω εκπαιδευτικοί, η νομοθετική ρύθμιση-τροπολογία που προτείνεται προβλέπει ότι για τους εκπαιδευτικούς και όσους άλλους δημοσίους υπαλλήλους τέθηκαν σε διαθεσιμότητα με το ν.4172/13 και προκειμένου για την εξαγωγή του μ.ο. των συντάξιμων αποδοχών τους, οι μήνες που ευρίσκοντο σε διαθεσιμότητα να υπολογίζονται με τις αποδοχές του Ιουνίου 2013, ο οποίος ήταν ο τελευταίος μήνας εργασίας τους προτού να τεθούν σε διαθεσιμότητα.

ΠΡΟΤΑΣΗ ΔΙΑΤΑΞΗΣ ΓΙΑ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

Στο τέλος των  παραγράφων 2α και 3 του άρθρου 8 του ν.4387/16, όπως ισχύει, προστίθεται εδάφιο ως εξής: για τον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους της σύνταξης των δημοσίων υπαλλήλων, που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα με το ν.4172/13, ως μηνιαίες αποδοχές των μηνών που είχαν τεθεί σε διαθεσιμότητα, λογίζονται οι αποδοχές του μηνός Ιουνίου  του έτους 2013.Η ισχύς της διάταξης αυτής αρχίζει από την δημοσίευση του ν.4387/16 στην εφημερίδα της κυβερνήσεως(12-05-2016).

Για το αρχείο σε pdf … εδώ                                                   





Παρασκευή 19 Μαρτίου 2021

ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΣΥΣΚΕΨΗ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ -ΠΡΩΗΝ- ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΕ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ

Κυριακή 21/3/21 στις 8.00 μ.μ. 

Καλούνται οι πρώην εκπαιδευτικοί σε διαθεσιμότητα σε σύσκεψη με θέμα τη διεκδίκηση της  αποκατάστασης των συνεπειών της διαθεσιμότητας των εκπαιδευτικών στον παρακάτω σύνδεσμο:

https://minedu-secondary.webex.com/minedu-secondary/j.php?MTID=mc638d4db635a17e79fad86a009140061


Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2021

 ΜΕΤΑ: Να καταβληθεί σ’ όλους τους εργαζόμενους που ήταν σε διαθεσιμότητα το παρακρατηθέν 25% από το μισθό τους


Με την 9747/2020 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών – Τμήμα Εφέσεων, δικαιώνονται τελεσίδικα καθαρίστριες του υπουργείου Οικονομικών, στις οποίες είχε περικοπεί το 25% των αποδοχών τους, κατά την περίοδο της διαθεσιμότητας.

Είχε προηγηθεί δικαίωσή τους από το Ειρηνοδικείο Αθηνώντο οποίο την 1304/2017 απόφασή του, καλούσε το υπουργείο Οικονομικών να καταβάλει τα ποσά που είχαν χάσει οι συναδέλφισσες, κατά τη διάρκεια της διαθεσιμότητάς τους, το 2013-2014. Το υπουργείο Οικονομικών άσκησε έφεση στην απόφαση του Ειρηνοδικείουτην οποία και απέρριψε το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών – Τμήμα Εφέσεων, με την 9747/2020 απόφασή του.

Έπειτα και απ’ αυτήν τη θετική εξέλιξη, το ΜΕΤΑ καλεί την ΑΔΕΔΥ και τις άλλες ομοσπονδίες του Δημοσίου, που τα μέλη τους είχαν βγει τότε σε διαθεσιμότητα (ΠΟΕ-ΟΤΑ, ΟΛΜΕ κ.λπ.) να απαιτήσουν απ’ την κυβέρνηση την νομοθετική ρύθμιση και την καταβολή του ανωτέρω ποσού σ’ όλους τους εργαζόμενους.



Φλεβάρη 2021
Από το ΜΕΤΑ

Παρασκευή 1 Μαΐου 2020

ΣΥΝΤΡΙΠΤΙΚΟ ΧΤΥΠΗΜΑ ΣΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ

ΣΥΝΤΡΙΠΤΙΚΟ ΧΤΥΠΗΜΑ ΣΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ
(μια μικρή – σε μέγεθος - ρύθμιση με μεγάλες εκπαιδευτικές και κοινωνικές συνέπειες)
του Θέμη Κοτσιφάκη
Εκπαιδευτικού στο 2ο ΕΠΑΛ Χαλανδρίου,
πρώην προέδρου της ΟΛΜΕ

Με ένα συντριπτικό, ύπουλο - «κάτω από τη μέση»,  χτύπημα στα Επαγγελματικά Λύκεια, αλλά κυρίως στο αναφαίρετο δημοκρατικό δικαίωμα των νέων να σπουδάζουν στο δημόσιο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα την ειδικότητα που επιλέγουν, αποτελούν οι διατάξεις των άρθρων 51 και 52 του νέου νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας. Νομοσχέδιο που κατατέθηκε εν μέσω πανδημίας για να επιβεβαιωθεί, και με αυτή την ενέργεια, ότι την κυβέρνηση την ενδιαφέρει να περάσει αντιεκπαιδευτικές ρυθμίσεις τώρα, όπου η εκπαιδευτική κοινότητα (εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς) αλλά και η κοινωνία ολόκληρη είναι σε καραντίνα.
Με τα άρθρα αυτά τίθενται ηλικιακοί, κοινωνικοί-ταξικοί αλλά και  θεσμικοί φραγμοί-«κόφτες» στις εγγραφές των μαθητών και των μαθητριών στα ΕΠΑ.Λ.
Ηλικιακοί φραγμοί γιατί σύμφωνα με το νομοσχέδιο στην Α΄ και τη Β΄ τάξη εγγράφονται ή μετεγγράφονται οι μαθητές και οι μαθήτριες μέχρι 17 ετών. Στην πράξη δε αυτό το ηλικιακό όριο για τις εγγραφές -μετεγγραφές και στη Β΄ τάξη,  μειώνει ακόμα περισσότερο το πραγματικό όριο στην Α΄ τάξη στα 16 χρόνια! Απλά γιατί ένας μαθητής ή μαθήτρια που εγγραφεί στην Α΄ τάξη στα 17 του χρόνια, όταν θα πρέπει  να φοιτήσει στη Β΄ τάξη θα είναι ήδη 18 χρονών, ή και μεγαλύτερος αν για κάποιο λόγο εγκαταλείψει προσωρινά το σχολείο ή ακόμα αν δεν περάσει την Α΄ τάξη και πρέπει να την επαναλάβει. Να επισημάνουμε εδώ το γεγονός ότι η προαγωγή από την Α΄ τάξη στο Λύκειο δυσκολεύει δραματικά κυρίως λόγω τράπεζας θεμάτων.
Θεσμικοί φραγμοί γιατί καταργείται:
α) η δυνατότητα των αποφοίτων Γενικών Λυκείων που δεν συνεχίζουν σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, να εγγράφονται στη Β΄ τάξη των ΕΠΑ.Λ., για την απόκτηση πτυχίου ειδικότητας ή και να ξαναδοκιμάσουν τις δυνάμεις τους για  τη συνέχιση σπουδών μετά την αποφοίτησή τους από τα ΕΠΑ.Λ. σε ΑΕΙ ή να συνεχίσουν στα τμήματα μαθητείας των ΕΠΑ.Λ.,
 β) η δυνατότητα των αποφοίτων Επαγγελματικών Λυκείων να αποκτήσουν 2η ειδικότητα στον ίδιο τομέα (εγγραφόμενοι στη Γ΄ τάξη) ή σε άλλο τομέα (εγγραφόμενοι στη Β΄ τάξη) και
γ) η δυνατότητα αποφοίτων παλαιών τύπων Επαγγελματικών Λυκείων ή Σχολών (ΤΕΕ, ΤΕΣ, ΤΕΛ, ΕΠΑΛ προηγούμενων νόμων) να εγγραφούν στη Β΄ τάξη για να αποκτήσουν απολυτήριο Λυκείου (όσοι δεν το είχαν) αλλά και πτυχίο κάποιας νέας ειδικότητας που ενδεχομένως να επέλεγαν ή και να ξαναδοκιμάσουν τις δυνάμεις τους για  τη συνέχιση σπουδών μετά την αποφοίτησή τους από τα ΕΠΑ.Λ. σε ΑΕΙ ή να συνεχίσουν στα τμήματα μαθητείας των ΕΠΑ.Λ.
Κοινωνικοί και ταξικοί φραγμοί γιατί είναι γνωστό ότι τα Επαγγελματικά Λύκεια, πέρα από την αυτονόητη εκπαιδευτική και επαγγελματική προετοιμασία των μαθητών τους,  διαδραματίζουν και ένα σοβαρό κοινωνικό ρόλο επανένταξης μαθητών που εγκατέλειψαν το τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα για λόγους οικονομικούς, οικογενειακούς, ψυχοκοινωνικούς. Τον ιδιαίτερο αυτό κοινωνικό ρόλο των ΕΠΑ.Λ. ήρθε να τονίσει και να ενισχύσει η μεταρρύθμιση πού αναπτύχθηκε από το 2015 μέχρι το 2019. Ιδιαίτερα δε ενισχύθηκε αυτός ο ρόλος με το πρόγραμμα «Μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ», το οποίο παρεμπιπτόντως κακοποιήθηκε στην φετινή του εφαρμογή από τη νέα ηγεσία του ΥΠΑΙΘ.
Γιατί όμως ισχυριζόμαστε ότι αυτές οι διατάξεις επιφέρουν συντριπτικό πλήγμα στη λειτουργία των ΕΠΑ.Λ.;
 Αν δούμε τα στοιχεία του μαθητικού δυναμικού θα διαπιστώσουμε ότι ο αριθμός των μαθητών/-τριών που σπουδάζουν στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ.  με ηλικία πάνω από 17 χρονών είναι αρκετά υψηλός και φτάνει, ανάλογα τη σχολική χρονιά, ακόμα και το 1/3 του συνολικού μαθητικού πληθυσμού. Επικαλούμαι για αυτό, τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ του σχολικού έτους 2017-18,  στα οποία καταγράφεται ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες των ημερησίων ΕΠΑ.Λ. που είχαν γεννηθεί τα έτη 1999 και πριν, άρα είχαν ήδη ξεπεράσει τα 17 χρόνια το 2017 ήταν 18.391 και στις τρεις τάξεις, όταν τη σχολική αυτή χρονιά στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ. φοιτούσαν 67.019 μαθητές/-τριες, δηλ. το 27,4 % του μαθητικού πληθυσμού.
Προφανώς αυτός ο αριθμός δεν είναι σταθερός, κυμαίνεται από χρονιά σε χρονιά, αλλά δεν παύει σε κάθε περίπτωση να είναι πάρα πολύ σημαντικός.
Τι σημαίνει επιπλέον αυτή η διάταξη για τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς;
Θα σημάνει:
1.       Κλείσιμο των σχολείων, των οποίων το μαθητικό δυναμικό είναι στην  συντριπτική του πλειοψηφία πάνω από τα 17 έτη, όπως τα απογευματινά ημερήσια ΕΠΑ.Λ. (πάνω από το 90% ενήλικες).
2.       Συρρίκνωση σχολείων που θα προέλθει από το σταμάτημα λειτουργίας τομέων και ειδικοτήτων σε αρκετά ημερήσια πρωινά ΕΠΑ.Λ., λόγω της μη συμπλήρωσης του απαιτούμενου μαθητικού πληθυσμού, γεγονός που θα οδηγήσει σε συνενώσεις σχολείων ή και σε κλείσιμο των μικρότερων.
3.       Επιπτώσεις στους εκπαιδευτικούς (κατάργηση οργανικών θέσεων, υπεραριθμίες και στο βάθος διαθεσιμότητες ξανά!!).
Και πού θα μπορέσουν  να σπουδάσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες;
Υπάρχουν και τα Εσπερινά ΕΠΑ.Λ. λένε κάποιοι. Δεν γνωρίζουν (;) βέβαια, αυτοί που το προτείνουν, την πραγματικότητα. Τα εσπερινά ΕΠΑ.Λ., (τα οποία επίσης επιτελούν ένα σημαντικό εκπαιδευτικό και κοινωνικό έργο και έχουν σχεδόν διπλασιάσει τους μαθητές τους τα τελευταία χρόνια), είναι σαφώς πιο λίγα από τα ημερήσια, (76 ΕΠΑ.Λ. στο σύνολο των 399 που λειτουργούν στη χώρα μας είναι εσπερινά δηλ. μόλις το 19%), δεν καλύπτουν όλες τις ειδικότητες ανά περιοχή και άρα δεν μπορούν να καλύψουν την ζήτηση. Στους περισσότερους δε νομούς, πλην Αττικής και Θεσσαλονίκης, υπάρχει μόνο ένα εσπερινό ΕΠΑ.Λ., το οποίο δεν έχει τη δυνατότητα να διαθέτει όλες τις ειδικότητες που έχουν και τα αντίστοιχα ημερήσια στην περιοχή. Σε πολλούς νομούς επίσης το εσπερινό ΕΠΑΛ λειτουργεί στην πρωτεύουσά του, γεγονός που καθιστά δυσχερή τη μετάβαση των μαθητών, ιδιαίτερα στους νομούς της περιφέρειας όπου δεν υπάρχουν συγκοινωνίες την ώρα που λήγουν τα μαθήματα (10.30 -11.00 το βράδυ).
Υπάρχουν βέβαια και ολόκληρες περιοχές, όπως νησιά και απομακρυσμένες περιοχές που δεν υπάρχουν καθόλου εσπερινά ΕΠΑΛ. Συγκεκριμένα: 11 νομοί και 22 νησιά (που δεν ανήκουν σε αυτούς τους νομούς) της χώρας, στα οποία υπάρχει σήμερα ημερήσιο ΕΠΑ.Λ., δεν έχουν καθόλου εσπερινό ΕΠΑΛ!!
Μετά από όλα τα παραπάνω νομίζω ότι τίθεται ουσιαστικά ζήτημα παραβίασης της συνταγματικής υποχρέωσης της Πολιτείας για παροχή ίσων ευκαιριών εκπαίδευσης.
Άρα είναι σαφές που θέλει να οδηγήσει το Υπουργείο Παιδείας τους μαθητές:
α) τους απόφοιτους γυμνασίου: στη μεταγυμνασιακή πρόωρη κατάρτιση και την ανήλικη μαθητεία, γι΄αυτό σχεδιάζει να επαναλειτουργήσει τέτοιες σχολές (ΣΕΚ) μετά το γυμνάσιο. Η καθιέρωση τράπεζας θεμάτων στο λύκειο εκεί επιδιώκει να οδηγήσει ένα μέρος του μαθητικού πληθυσμού. Στους ιδιώτες, σε αυτούς που διδάσκουν το «Σκόιλ ελικικού» και «Μέτζη του νεόκτη», επιφυλάσσει επίσης ένα δωράκι,  μια νέα «πελατεία» μιας και όπως ήδη εξαγγελθεί, ΣΕΚ θα μπορούν να ιδρύουν όλοι οι ιδιωτικοί φορείς (ιδιωτικά ΙΕΚ, ΚΔΒΜ κ.ά.) ακόμα και τα επιμελητήρια, ο ΣΕΒ και άλλοι εργοδοτικοί φορείς κ.λπ.,
β) τους απόφοιτους λυκείου: στα Ιδιωτικά ΙΕΚ τα οποία περιμένουν να αφαιμάξουν οικονομικά, όλους όσους αποκλείονται (με αυτό το νομοσχέδιο) από τη δυνατότητα να σπουδάσουν την ειδικότητα τους στο  κοντινότερό τους ΕΠΑ.Λ. Προφανώς δεν το σχεδιάζουν όλο αυτό από το Υπουργείο για να ενισχύσουν τα δημόσια ΙΕΚ. Ας μην έχει κανείς τέτοια αυταπάτη.
Διαβάζοντας τέλος την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, δεν μπορεί κανείς να μη σκεφτεί: «μα καλά για τόσο βλάκες μας περνάνε; Έχει κάποια επαφή με την πραγματικότητα των ΕΠΑ.Λ. ο συγγραφέας της, αλλά και η πολιτική ηγεσία που την υπογράφει;»
Μας λέει λοιπόν η έκθεση αυτή ότι «καθορίζεται μέγιστο ηλικιακό όριο για την εγγραφή στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ., με σκοπό την αποτελεσματικότερη πρόληψη φαινόμενων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, τα οποία παρατηρούνται ιδίως μεταξύ ενηλίκων και ανηλίκων μαθητών!!» Αλήθεια μπορούν να μας δείξουν τις έρευνες που έχουν γίνει και καταλήγουν σε αυτό το συμπέρασμα; Τι λέει ο, λαλίστατος κατά τα άλλα, πρόεδρος του ΙΕΠ γι΄αυτό; Γιατί από την εκπαιδευτική εμπειρία όσων διδάσκουμε στα ΕΠΑ.Λ., είναι κοινός τόπος σε όλους μας, ότι οι ενήλικοι μαθητές και μαθήτριες στην πλειοψηφία τους έχουν συγκεκριμένους στόχους (εκπαιδευτικούς ή εργασιακούς) και συμβάλλουν θετικά στην εκπαιδευτική διαδικασία στην τάξη αλλά και εξισορροπητικά στη γενικότερη λειτουργία του σχολείου. Οι εκπαιδευτικοί συχνά έχουμε τους άτυπους «συνεργάτες» μας στο καθημερινό μας έργο.
Η δεύτερη όμως φράση στο ίδιο κείμενο αποτελεί μια κυνική ομολογία για τους στόχους του Υπουργείου: «Παράλληλα, επιχειρείται η σταδιακή αποσυμφόρηση, από σκοπιάς μαθητικού δυναμικού, των ημερήσιων ΕΠΑ.Λ., με γνώμονα τη συνολική βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας διά του εξορθολογισμού της αριθμητικής σχέσης εκπαιδευτικού και μαθητή»!!!
Εδώ μας  τα είπατε όλα κυρία Υπουργέ. «Αποσυμφόρηση» η νέα μαγική λέξη για τη δεύτερη επιχείρηση διάλυσης των επαγγελματικών λυκείων, αφού η πρώτη προσπάθεια, το 2013, με τις διαθεσιμότητες-απολύσεις 2.500 εκπαιδευτικών (50 διαφορετικών ειδικοτήτων) και την κατάργηση 3 τομέων και 15 ειδικοτήτων από τα ΕΠΑ.Λ. και τις ΕΠΑ.Σ., τελικά δεν πέρασε.
Είμαστε λοιπόν, όλοι και όλες «διαθέσιμοι», για τις νέες μάχες υπεράσπισης της δημόσιας επαγγελματικής εκπαίδευσης, αλλά και γενικότερα του δημόσιου σχολείου που πλήττεται βάναυσα αυτό το νομοσχέδιο.      Το «ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ» το γνωρίζουμε πολύ καλά.

ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΚΑΙ ΤΟΥ ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΟΥ ΕΤΟΥΣ -ΤΑΞΗΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ΤΩΝ ΕΠΑΛ;

ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΚΑΙ ΤΟΥ ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΟΥ  ΕΤΟΥΣ -ΤΑΞΗΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ΤΩΝ ΕΠΑΛ;

του Θέμη Κοτσιφάκη
Εκπαιδευτικού στο 2ο ΕΠΑΛ Χαλανδρίου,
πρώην προέδρου της ΟΛΜΕ

Ο νομοθέτης είναι πονηρός, αλλά του ξεφεύγουν και καμιά φορά διατυπώσεις που αποκαλύπτουν  για το τι προετοιμάζεται με το επόμενο νομοσχέδιο.
Και το επόμενο νομοσχέδιο για την παιδεία, όπως ήδη έχει εξαγγελθεί από την Υπουργό, θα είναι για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση.
Στο νομοσχέδιο όμως που έχει καταθέσει το Υπουργείο στο άρθρο 52, τροποποιείται η παρ. 2 του ν. 4186/13, όπως αυτή έχει τροποποιηθεί και ισχύει μέχρι σήμερα από τις νομοθετικές παρεμβάσεις της περιόδου 2015-19.
Ας δούμε όμως σε αντιπαράθεση την ισχύουσα και την προτεινόμενη διάταξη.

ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΣΗΜΕΡΑ (Ν.4186/13 ΑΡ. 7)
ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ αρ.52
Παρ. 1: Το Επαγγελματικό Λύκειο προσφέρει δύο κύκλους σπουδών ως εξής:  α. το «Δευτεροβάθμιο Κύκλο Σπουδών», που ανήκει στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα και β. το «Μεταλυκειακό έτος - τάξη μαθητείας», που αποτελεί «Μεταδευτεροβάθμιο Κύκλο Σπουδών» και ανήκει στο μη τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Παρ. 1: ΔΕΝ τροποποιείται προς το παρόν
Παρ. 2: Στο «Δευτεροβάθμιο Κύκλο Σπουδών» στα Ημερήσια ΕΠΑ.Λ. λειτουργούν οι A΄, Β΄ και Γ΄ τάξεις. Στην Α’ τάξη εγγράφονται χωρίς εξετάσεις οι κάτοχοι απολυτηρίου Γυμνασίου ή άλλου ισότιμου τίτλου, καθώς και οι κάτοχοι πτυχίου κατώτερης τεχνικής ή επαγγελματικής σχολής ή άλλου ισότιμου τίτλου. Στη Β’ τάξη εγγράφονται οι προαγόμενοι από την Α΄ τάξη του Γενικού ή του Επαγγελματικού Λυκείου, καθώς και απόφοιτοι Γενικού Λυκείου για την απόκτηση πτυχίου. Στη Γ΄τάξη εγγράφονται οι προαγόμενοι από τη Β΄ τάξη του Επαγγελματικού Λυκείου. Οι προαγόμενοι από την Α΄ Τάξη του Επαγγελματικού Λυκείου δικαιούνται να εγγραφούν στη Β΄ Τάξη του Γενικού Λυκείου. Απόφοιτοι ΕΠΑΛ του παρόντος νόμου δύνανται να εγγράφονται: α) στη Β΄ τάξη σε άλλο τομέα από τον οποίο αποφοίτησαν ή β) στη Γ΄ τάξη σε άλλη ειδικότητα του ίδιου τομέα από τον οποίο αποφοίτησαν. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και θρησκευμάτων, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται οι αντιστοιχίες και οι εγγραφές των αποφοίτων και των μαθητών προηγούμενων τύπων σχολικών μονάδων Τεχνικής - Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΤΕΛ, ΕΠΛ, ΕΠΑΣ, ΤΕΣ, ΕΠΑ.Λ. ν. 3475/2006 και ΕΠΑ.Λ. ν. 4186/2013).
Η παρ. 2 του άρθρου 7 του ν. 4186/2013 (Α’ 193) αντικαθίσταται ως εξής: Στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ. λειτουργούν οι Α’, Β’ και Γ’ τάξεις. Στην Α΄ τάξη εγγράφονται, χωρίς εξετάσεις, οι κάτοχοι απολυτηρίου γυμνασίου ή ισότιμου τίτλου έως δεκαεπτά (17) ετών. Στη Β’ τάξη εγγράφονται ή μετεγγράφονται αντιστοίχως οι προαγόμενοι από την Α’ τάξη του Γενικού ή του Επαγγελματικού Λυκείου καθώς και οι μαθητές της Β’ τάξης του Γενικού Λυκείου έως δεκαεπτά (17) ετών. Στη Γ΄ τάξη εγγράφονται οι προαγόμενοι από τη Β΄ τάξη του Ημερήσιου Επαγγελματικού Λυκείου. Οι προαγόμενοι από την Α΄ τάξη του Επαγγελματικού Λυκείου δικαιούνται να μετεγγραφούν στη Β’ τάξη του Γενικού Λυκείου. 

Εκτός από την επιβολή ηλικιακών, θεσμικών και κοινωνικών – ταξικών κριτηρίων αποκλεισμού των νέων από τις εγγραφές, με την ολική αντικατάσταση της παρ. 2 του αρ, 7 του ν.4186 και για το οποία έχουμε μιλήσει αναλυτικά και καταγγείλει ότι θα οδηγήσουν στη συρρίκνωση των ημερησίων ΕΠΑΛ, παρατηρούμε μια σημαντική αλλαγή στην αρχής 2ης παραγράφου του άρθρου 7 και στην αντικατάστασή της  όπως προβλέπεται από το άρθρο 52 στο νομοσχέδιο. Συγκεκριμένα καταργείται η υπάρχουσα αναφορά που λέει ότι: «στο Δευτεροβάθμιο Κύκλο Σπουδών  στα Ημερήσια ΕΠΑ.Λ. λειτουργούν οι A΄, Β΄ και Γ΄ τάξεις», και αντικαθίσταται από τη διατύπωση: «στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ. λειτουργούν οι Α’, Β’ και Γ’ τάξεις»
Αυτό μας οδηγεί στο εύλογο συμπέρασμα ότι τα ΕΠΑΛ πλέον δεν θα έχουν δύο κύκλους σπουδών, άρα ο δεύτερος κύκλος που λειτουργεί σήμερα δηλ. «το «Μεταλυκειακό έτος - τάξη μαθητείας», που αποτελεί «Μεταδευτεροβάθμιο Κύκλο Σπουδών» και ανήκει στο μη τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα» όπως λέει ο ισχύον νόμος, απλά δεν θα ανήκει θεσμικά στα ΕΠΑΛ. Αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι θα πάψει να υφίσταται αυτό το έτος και η μαθητεία θα ξεκοπεί από τα Επαγγελματικά Λύκεια.  Ίσως για αυτό το λόγο ήδη η μαθητεία έχει αποσπαστεί από τη φυσική της θέση στη Διεύθυνση Σπουδών και έχει ενταχθεί στη Γενική Γραμματεία ΕΕΚ και Δια βίου Μάθησης στο Υπουργείο Παιδείας.
Άλλωστε η σημερινή κυβέρνηση θέλει να αναπτύξει τις σχολές επαγγελματικής κατάρτισης (ΣΕΚ) μετά το γυμνάσιο που θα προσφέρουν πρόωρη και φτηνή κατάρτιση αλλά και μαθητεία ανηλίκων. Οι ΣΕΚ θα μπορούν να ιδρύονται από οποιοδήποτε υπουργείο αλλά και ιδιωτικό φορέα, επιμελητήρια, εργοδοτικούς φορείς (ΣΕΒ, ΣΕΤΤΕ κ.ά.), ιδιωτικά ΙΕΚ, ΚΒΔΜ κ.λπ.
Είμαι σε θέση να γνωρίζω ότι υπάρχει σχέδιο, από διάφορους εργοδοτικούς φορείς αλλά και το Ελληνο-Γερμανικό επιμελητήριο, που έχει υιοθετηθεί από τη σημερινή κυβέρνηση, να αναλάβουν οι ιδιώτες όλη τη διαχείριση του θεσμού της μαθητείας, ακόμα και τις εξετάσεις πιστοποίησης. Ακόμα και το μάθημα που σήμερα γίνεται στο σχολείο να το αναλάβουν τα δικά τους ΚΕΚ. Σε αυτό το σχέδιο αντιστάθηκε η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Αλλά είναι πολλά τα λεφτά από το ΕΣΠΑ, για να τα αφήσουν να πηγαίνουν στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα  και όχι στις τσέπες τους.
Το μεταλυκειακό έτος – τάξη μαθητείας των ΕΠΑΛ πέτυχε γιατί το αγκάλιασαν και το στήριξαν οι εκπαιδευτικοί που βάζουν πλάτη από το 2017 μέχρι σήμερα, μαζί με όλες τις δομές του ΥΠΑΙΘ (τμήμα μαθητείας της Διεύθυνσης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Επιτελική δομή ΕΣΠΑ, υπεύθυνους μαθητείας στις ΠΔΕ και τις ΔΔΕ και βέβαια την προηγούμενη πολιτική ηγεσία που χάραξε αυτή την πολιτική). Το στήριξαν με ενθουσιασμό οι απόφοιτοι γιατί βλέπουν σε αυτό τη βελτίωση των προσόντων τους και της εργασιακής τους προοπτικής. Ο θεσμός αυτός  πέτυχε γιατί συνέδεσε το σχολείο με την τοπική κοινωνία και την οικονομία. Πέτυχε γιατί έδωσε πλήρη εργασιακά δικαιώματα στους μαθητευόμενους. Πέτυχε γιατί έδωσε τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς και συνολικά στο σύστημα της επαγγελματικής εκπαίδευσης να αποκτήσει μια σταθερή σχέση με τις εξελίξεις στο χώρο της τεχνολογίας και της εργασίας. Πέτυχε γιατί έδωσε την ευκαιρία στα ΕΠΑΛ να αναγνωριστούν ευρύτερα από τον κόσμο της εργασίας για το έργο τους. Πέτυχε γιατί συμβάλει στο να αλλάξει θετικά η αντίληψη της κοινωνίας για τα «παιδιά των ΕΠΑΛ» και αυτό κάνει εμάς τους εκπαιδευτικούς περήφανους.
Όλα αυτά όμως αλλάζουν και καταστρέφονται αν η μαθητεία ξεκοπεί θεσμικά από τα ΕΠΑ.Λ. Αν έχω άδικο γι΄ αυτή την προοπτική, ας με διαψεύσουν στην πράξη οι αρμόδιοι. Ας αποσύρουν το σχετικό άρθρο που προβλέπει αυτή τη «μικρή και ανεπαίσθητη» αλλαγή που το προμηνύει και το προετοιμάζει νομοθετικά.
Βέβαια, και για αυτό το λόγο, η συνολική και οριστική απόσυρση αυτού του νομοσχέδιου που είναι γεμάτο από αντιεκπαιδευτικές διατάξεις για όλες τις βαθμίδες είναι η μόνη λύση.

Αθήνα, 28/4/2020

Υ.Γ. Αλήθεια κυρία Υπουργέ γιατί δεν έγιναν φέτος οι εξετάσεις πιστοποίησης των περσινών αποφοίτων; Γιατί δεν προσλήφθηκαν έγκαιρα οι απαιτούμενοι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί και κουτσουρεύτηκαν τα τμήματα τη φετινή χρονιά ενώ οι θέσεις μαθητείας ήταν περισσότερες; Γιατί ακυρώθηκαν όλες οι διαδικασίες προβολής του θεσμού της μαθητείας αλλά και σε συνολικά των ΕΠΑΛ τη φετινή χρονιά (δεν έγιναν εκθέσεις π.χ. στο ΜΕΤΡΟ Συντάγματος, δεν προβλήθηκαν έτοιμα spots κ.λπ.); Δεν είναι και αυτά αρνητικά σημάδια ότι η μαθητεία των ΕΠΑΛ όπως την γνωρίσαμε τα τελευταία χρόνια, αλλά και συνολικά τα ΕΠΑΛ είναι ήδη στα αζήτητα της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ; Η αποδόμηση ενός ακόμη δημόσιου θεσμού άρχισε, οι ιδιώτες «σκόιλ και μέτζης» ανάβουν τις μηχανές ήδη.

Τρίτη 2 Ιουλίου 2019

Διαθεσιμότητες, έξι χρόνια μετά

Διαθεσιμότητες, έξι χρόνια μετά
Διαθεσιμότητες, έξι χρόνια μετά

Ο Νίκος Κικάκης, καθηγητής στα ΕΠΑΛ και πρωτεργάτης της Συντονιστικής Επιτροπής Καθηγητών σε Διαθεσιμότητα, εξιστορεί στην «Εφ.Συν.» τη μαύρη περίοδο του μνημονιακού μέτρου που φέρει την υπογραφή τού τότε υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης Κυρ. Μητσοτάκη. Το μέτρο αυτό οδήγησε περίπου 2.500 καθηγητές σε διαθεσιμότητα και δεκάδες χιλιάδες μαθητές στα σπίτια τους ή στην ιδιωτική εκπαίδευση ● Οι συνδικαλιστικοί αγώνες που δόθηκαν τότε οδήγησαν σε μια εμβληματική και νικηφόρα μάχη.

Ο Νίκος Κικάκης θυμάται τα έργα και τις ημέρες μιας νικηφόρας μάχης
και εστιάζει σε τρία σημεία, ενδεικτικά των μαχών που έρχονται.
Ο Νίκος Κικάκης, διευθυντής του 3ου ΕΠΑΛ Αθήνας στην Ακαδημία Πλάτωνος, διδάσκει 30 χρόνια στην τεχνική εκπαίδευση. Οδοντίατρος, υγιεινολόγος, κάτοχος τριών πτυχίων και δύο μεταπτυχιακών, δίδασκε ιατρικές ειδικότητες στα αντίστοιχα τμήματα μέχρι που ξαφνικά το καλοκαίρι του 2013 ο τότε υπουργός Παιδείας Δ. Αρβανιτόπουλος τα κατάργησε, όπως και δεκάδες άλλα, οδηγώντας περίπου 2.500 καθηγητές σε διαθεσιμότητα και δεκάδες χιλιάδες μαθητές στα σπίτια τους ή στην ιδιωτική εκπαίδευση.

Η μαύρη περίοδος της διαθεσιμότητας, ένα μνημονιακό μέτρο που φέρει την υπογραφή τού τότε υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης Κυριάκου Μητσοτάκη, έθεσε σε αναγκαστική αργία 25.000 δημόσιους υπαλλήλους, με ένα μεγάλο ποσοστό να αντιμετωπίζει το φάσμα της ανεργίας.

Εξι χρόνια μετά, ο Νίκος Κικάκης, πρωτεργάτης της Συντονιστικής Επιτροπής Καθηγητών σε Διαθεσιμότητα, θυμάται τα έργα και τις ημέρες μιας εμβληματικής και νικηφόρας μάχης. Μια μάχη που δόθηκε επί 18 μήνες, μαζί με εκπαιδευτικούς, σπουδαστές, γονείς. Κυρίως δόθηκε μαζί με τους χιλιάδες διαθέσιμους και απολυμένους σχολικούς φύλακες, καθαρίστριες, που αρνήθηκαν να παραδώσουν τα όπλα - παρά την αστυνομική καταστολή και την κυβερνητική αδιαλλαξία. Κυρίως είναι ένας αγώνας που οι άνθρωποι που τον έδωσαν αρνούνται να τον ξεχάσουν, αφού τα διδάγματά του ερμηνεύονται και ως προειδοποίηση για το μέλλον.

«Δεν θα ξεχάσω την 9η Ιουλίου του 2013. Ημουν στο χωριό μου στο Πεύκο της Βιάννου, στην Κρήτη. 7.30 το πρωί χτυπάει το τηλέφωνο: “Τα ‘μαθες; Μας βγάζουν σε διαθεσιμότητα”. Αμέσως ανεβαίνω Αθήνα. Συμμετέχω στις κινητοποιήσεις της ΟΛΜΕ. Το νομοσχέδιο ψηφίστηκε 22 Ιουλίου. Λέω στην ΟΛΜΕ, αν δεν κάνετε κάτι ώς τον Αύγουστο, θα μπούμε μπροστά να δημιουργήσουμε συντονιστική επιτροπή διαθεσίμων. Να μην κάτσουμε με σταυρωμένα χέρια. Λέγαμε χαρακτηριστικά “Μου κλέβεις τη δουλειά, δεν θέλεις ν’ αντιδράσω, μήπως θέλεις να σου πω σφάξε με πασά μου να αγιάσω;”»

Οι αγώνες

Η Συνονιστική Επιτροπή Διαθέσιμων Καθηγητών ιδρύεται αρχές Σεπτεμβρίου. «Ξεκινήσαμε σκληρούς αγώνες, απεργίες μαζί με την ΟΛΜΕ και ακτιβιστικές δράσεις. Το μέτρο σήμαινε ότι βγαίναμε από τα σχολεία, μπαίναμε σε κινητικότητα-διαθεσιμότητα, με το 75% του μισθού για 8 μήνες. Μετά κάποιοι θα μετατάσσονταν, κάποιοι θα απολύονταν. Περιγράφαμε τις διαθεσιμότητες ως “τριπλό τρομοκρατικό χτύπημα στην παιδεία”. Δεν ήταν μόνο οι 2.500 διαθέσιμοι καθηγητές, που μετά τις εξαιρέσεις-μετατάξεις έγιναν περίπου 1.800. Δεν ήταν μόνο οι 2.500 σχολικοί φύλακες, που θα απολύονταν. Στην πραγματικότητα απέλυσαν 20.000 μαθητές ΕΠΑΛ.

»Κατάργησαν τρεις βασικούς τομείς: Υγείας-Πρόνοιας, Εφαρμοσμένων Τεχνών, Αισθητικής-Κομμωτικής. Εκεί πήγαινε περίπου το 1/4 των μαθητών. Υπήρχαν μαθητές που είχαν γραφτεί στη Β’ Λυκείου και τον Σεπτέμβρη τούς λέει το υπουργείο, δεν θα σπουδάσεις αυτό που διάλεξες. Τους ακυρώνει τα όνειρα με το έτσι θέλω. Ηταν ένα δώρο στα ιδιωτικά ΙΕΚ. Ο Αρβανιτόπουλος είχε κατηγορηθεί για προνομιακές σχέσεις με ιδιωτικούς ομίλους. Είχε βγει σύνθημα “κάνεις εγκαίνια στο ΙΕΚ Ακμή και τα σχολειά μας οδηγείς στην παρακμή”. Από το χτύπημα εκείνο η τεχνική εκπαίδευση δεν έχει συνέλθει εντελώς, αφού τουλάχιστον δύο γενιές σπουδαστών εκδιώχθηκαν βίαια από τα ΕΠΑΛ».

Ομως ο Νίκος Κικάκης δεν θέλει να σταθεί στην αναπόληση των συνδικαλιστικών μαχών που πέρασαν, αλλά σε τρία σημεία, ενδεικτικά των μαχών που έρχονται:


1. «Ο Μητσοτάκης είναι φύσει και θέσει υπέρ της συρρίκνωσης του Δημοσίου. Ολοι οι άλλοι υπουργοί της κυβέρνησης Ν.Δ., έστω για το θεαθήναι, παραδέχονταν ότι οι διαθεσιμότητες είναι κάτι που δεν θέλουν, ότι μας το επέβαλε η τρόικα κ.λπ. Αντιθέτως, ο Μητσοτάκης, στην τελευταία συνάντηση που είχαμε 13.10.2014, όταν του είπα ως ύστατο επιχείρημα στην προσπάθεια να μην υπάρξει καμία απόλυση: “Γιατί δεν βάζατε στο προεκλογικό σας πρόγραμμα ότι θέλατε να κάνετε απολύσεις, ώστε να ξέρει ο ελληνικός λαός τι ψηφίζει;” εκείνος απάντησε με απίστευτη κυνικότητα: “Κακώς δεν το βάλαμε στο προεκλογικό μας πρόγραμμα”. Είναι φανατικός θιασώτης των απολύσεων, όσο κι αν κρύβεται».


2. «Ο Μητσοτάκης τώρα εμφανίζεται ως δημοκράτης, υπέρ του διαλόγου. Ομως τότε ήταν άφαντος, κρυβόταν. Αν εξαιρέσεις μία συνάντηση που είχε κλειστεί από την ΟΛΜΕ, ποτέ δεν μας είδε με τη θέλησή του. Ακόμα και όταν έληγε το 8μηνο της διαθεσιμότητας και ήμασταν ενώπιον της απόλυσης, αρνούνταν πεισματικά να μας δεχτεί. Οι μοναδικές δύο συναντήσεις που είχαμε με τον κ. Μητσοτάκη το 2014 ήταν προϊόν καταλήψεων στο πολιτικό του γραφείο στο Παγκράτι. Φυσικά τότε είχε και ΜΑΤ και δακρυγόνα».

3. «Υπάρχει ένας μύθος, ότι ο Μητσοτάκης ήταν αποτελεσματικός ως υπουργός και θα είναι ως πρωθυπουργός. Η πραγματικότητα το διαψεύδει. Η διαθεσιμότητα προέβλεπε ότι οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί, μέσω της κινητικότητας, θα απορροφούνταν σε ΙΕΚ, νοσοκομεία, παιδικούς σταθμούς κ.λπ. Θα απολύονταν 330 έως 350. Τελικά η κινητικότητα αποδείχθηκε τεράστιο φιάσκο, ακόμα και με τα νεοφιλελεύθερα πρότυπα. Από τους 1.625 που μείναμε –γιατί κάποιοι πήραν σύνταξη ή εξαιρέθηκαν ως πολύτεκνοι ή ΑμεΑ– μόλις 207 μετατάχθηκαν. Ολοι οι άλλοι επί 18 μήνες καθόμασταν και πληρωνόμασταν. Ηταν εντελώς αντιπαραγωγικό και κόστισε στο ελληνικό Δημόσιο. Η μετάταξη έγινε χωρίς σχέδιο και απέτυχε παταγωδώς. Δεν έγινε κανένας εξορθολογισμός του Δημοσίου. Ηθελε απλώς να τρομοκρατήσει τους άλλους δημόσιους υπαλλήλους, να μας δείχνει για παραδειγματισμό και να τους λέει: “Καθίστε ήσυχα, μη μιλάτε, αύριο θα έρθει η σειρά σας”».


efsyn.gr

Σάββατο 20 Απριλίου 2019

Πρόσκληση σύσκεψης (πρώην) ΔΙ.Α.Σ.Ε.Δ.Α.

Πρόσκληση, για σύσκεψη των πρώην "διαθεσίμων" -απ όλους τους φορείς του δημοσίου- στα γραφεία τις ΟΛΜΕ την Πέμπτη 2 Μαΐου στις 3.30μμ

Η Συντονιστική Επιτροπή (πρώην) Εκπαιδευτικών Δ.Ε. σε Διαθεσιμότητα, μετά την πρόσφατη συνάντηση 9μελούς αντιπροσωπείας (από μέλη του ΔΣ της ΟΛΜΕ, της Συντονιστικής Επιτροπής και αυτοπρόσωπου της ΑΔΕΔΥ) που πραγματοποιήθηκε, την Τρίτη 16/4 με τον Υπουργό οικονομικών Ε. Τσακαλώτο, με κύριο θέμα την αποκατάσταση των συνεπειών της διαθεσιμότητας των εκπαιδευτικών, διεκδικώντας:

  • Την επιστροφή των χρημάτων (25% των αποδοχών) που παρακρατήθηκαν κατά την περίοδο της διαθεσιμότητας και
  • Τον υπολογισμό του αντίστοιχου ποσού στις συντάξιμες αποδοχές όλων των συναδέλφων που βίωσαν το καθεστώς της διαθεσιμότητας-απόλυσης,

καλεί όλους τους συναδέλφους - συλλογικότητες - ομοσπονδίες των πρώην διαθεσίμων (απ όλους τους φορείς του δημοσίου) που συμμετείχαν στην Διακλαδική Ανοιχτή Συντονιστική Επιτροπή Διαθεσίμων-Απολυμένων (ΔΙ.Α.Σ.Ε.Δ.Α.) την περίοδο 2013-2015, σε σύσκεψη στα γραφεία τις ΟΛΜΕ την Πέμπτη 2 Μαΐου στις 3.30μμ, με θέμα την μεταξύ μας εξημέρωση σχετικά με τις εξελίξεις και τις "εκκρεμότητες" που αφορούν όσους κλάδους βρεθήκαμε σε διαθεσιμότητα-απόλυση την περίοδο 2013-2015 και τον συντονισμό των διεκδικήσεων μας.

Για την πλήρη αποκατάσταση των συνεπειών της διαθεσιμότητας


Συντονιστική Επιτροπή (πρώην) Εκπαιδευτικών Δ.Ε. σε Διαθεσιμότητα

Πέμπτη 18 Απριλίου 2019

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΡΟΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΜΕΣΗ ΕΠΙΛΥΣΗ -ΜΟΝΟ- ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΟΥ


Πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 16/4, συνάντηση 9μελούς αντιπροσωπείας (από μέλη του ΔΣ της ΟΛΜΕ, της Συντονιστικής Επιτροπής και αντιπρόσωπου της ΑΔΕΔΥ) με τον Υπουργό οικονομικών Ε. Τσακαλώτο, με κύριο Θέμα την αποκατάσταση των συνεπειών της διαθεσιμότητας των εκπαιδευτικών.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης εκτέθηκαν, στον Υπουργό, τα πάγια αιτήματά μας για: 
  • Την επιστροφή των χρημάτων (25% των αποδοχών) που παρακρατήθηκαν κατά την περίοδο της διαθεσιμότητας και
  • Τον υπολογισμό του αντίστοιχου ποσού στις συντάξιμες αποδοχές όλων των συναδέλφων που βίωσαν το καθεστώς της διαθεσιμότητας-απόλυσης.
Εκτέθηκαν επίσης οι διάφοροι χειρισμοί του Υπ. Υγείας που σχετίζονται με την απόδοση των παρακρατηθέντων αποδοχών της διαθεσιμότητας στους "πρώην διαθέσιμους" υγειονομικούς, ο εμπαιγμός των "πρώην διαθέσιμων" εκπαιδευτικών εκ μέρους του Υπουργείου Παιδείας, καθώς και η "επιλεκτική αποκατάσταση" των απολυμένων της ΕΡΤ και κλήθηκε να πάρει ανοικτά θέση, για την πρόθεση ή μη της κυβέρνησης, σχετικά με την πλήρη αποκατάσταση των συνεπειών της διαθεσιμότητας στους εκπαιδευτικούς, ζητώντας να δρομολογηθεί άμεσα -είτε με την εφαρμογή των υπαρχόντων νόμων είτε με νέα νομοθετική ρύθμιση- η διαδικασία απόδοσης των παρακρατηθέντων αποδοχών της διαθεσιμότητας και ο υπολογισμός τους στις συντάξιμες αποδοχές.
Ο κ. Τσακαλώτος απάντησε, σχετικά με:
  • α) τον υπολογισμό των συντάξιμων αποδοχών, ότι "βλέπει θετικά" το θέμα και θα το ρυθμίσει άμεσα σε συνεργασία με την κ. Αχτσιόγλου, ενώ δεσμεύτηκε, να  απαντήσει οριστικά μετά το Πάσχα, για τον τρόπο επίλυσης.
  • β) την επιστροφή του 25% των αποδοχών που παρακρατήθηκαν κατά την περίοδο της διαθεσιμότητας, ότι ίσως θα μπορούσε να μπει -στις αρχές Οκτωβρίου 2019- στο σχέδιο κατάρτισης του προϋπολογισμού για το  2020 (που θα ψηφιστεί, όμως, από την επόμενη κυβέρνηση) στο κομμάτι της Παιδείας, αφού η κυβέρνηση ως ζήτημα προτεραιότητας, από του χρόνου, προκρίνει σημαντικό τμήμα δαπανών για Παιδεία  όπως για διορισμούς κ.α., τονίζοντας ότι είναι θέμα σχεδιασμού προτεραιοτήτων, ενώ αρνήθηκε το ενδεχόμενο άμεσης νομοθέτησης για τη ρύθμιση της επιστροφής σε βάθος χρόνου.

Μετά την αρνητική -ουσιαστικά- απάντηση του Υπουργού σχετικά με την επιστροφή του 25% των αποδοχών που παρακρατήθηκαν κατά την περίοδο της διαθεσιμότητας, αφού καταγγείλαμε την -εκ μέρους της κυβέρνησης-  "επιλεκτική-ιδιοτελή" πλήρη δικαίωση  των αδικιών της περιόδου του μαύρου της ΕΡΤ και της διαθεσιμότητας,  δηλώσαμε κατηγορηματικά ότι θα συνεχίσουμε και θα εντείνουμε τον αγώνα μας για την διεκδίκηση του δίκαιου -κατά κοινή ομολογία- αιτήματός μας. 

Ο αγώνας συνεχίζεται

Δεν υποχωρούμε αν δεν δικαιωθούμεΑπό την συνάντηση  με τον Υπουργό προκύπτει, ότι μετά την -από 6μήνου- συνεχή, έντονη διεκδίκηση μας, για την πλήρη αποκατάσταση των συνεπειών της διαθεσιμότητας,  είναι πολύ πιθανό να ρυθμιστεί το θέμα των συνταξιοδοτικών απωλειών. Το γεγονός αυτό παρότι θεωρείται αρχικά θετικό, μας υποχρεώνει να συνεχίσουμε τον αγώνα μας μέχρι την πλήρη δικαίωσή μας.

Επειδή ο Πρωθυπουργός και η κυβέρνηση δηλώνουν ότι τα Μνημόνια τελείωσαν, υπάρχουν «θηριώδη» πλεονάσματα, αρκετά υψηλή οικονομική ανάπτυξη, οι δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας είναι καλλίτερες και το μόνο Μνημόνιο που υπογράφουν είναι αυτό της αποκατάστασης των αδικιών που υπέστη ο Ελληνικός λαός, δεν μπορούμε να αποδεχόμαστε αρνητικές απαντήσεις "καλών προθέσεων" του τύπου "Θέλουμε, αλλά ... δεν είναι εφικτό", για ένα αίτημα που όλοι παραδέχονται ότι είναι δίκαιο. 

Κανείς -λογικά σκεπτόμενος- δεν μπορεί να αποδεχτεί την υπόσχεση του υπουργού μιας παρούσας κυβέρνησης, ότι ένα αίτημα που αναγνωρίζει ως δίκαιο, θα ικανοποιηθεί από την επομένη κυβέρνηση (η οποία, μάλιστα, είναι πιθανό, να είναι αυτή που αποφάσισε την "καρατόμησή" μας). Επιπλέον, η "υπόσχεση" αυτή, είναι -ουσιαστικά- εκβιαστική ενόψει των επικείμενων εκλογών.

Απαιτούμε την πλήρη άρση των συνεπειών της διαθεσιμότητας από την κυβέρνηση, για να μην συνεχίζουμε να πληρώνουμε τις οικονομικές επιπτώσεις των μνημονιακών πολιτικών. Καλούμε όσους θεωρούν -μοιρολατρικά- ότι δεν αξίζει τον κόπο η προσπάθεια για την επιστροφή του 25%, όπως, ίσως, και το διάστημα της διαθεσιμότητας δεν πίστευαν ότι θα επιστρέψουμε στα σχολεία, να μην ξεχνούν ότι "νικητές δεν είναι αυτοί που ποτέ δεν αποτυγχάνουν, αλλά αυτοί που πάντα προσπαθούν και ποτέ δεν εγκαταλείπουν".

Καλούμε όλους τους συναδέλφους (πρώην) «διαθέσιμους» να μην εφησυχάζουν να βρίσκονται σε αγωνιστική επαγρύπνηση γιατί τίποτε δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί. 

Θα συνεχίσουμε και θα εντείνουμε τον αγώνα μας μέχρι την πλήρη δικαίωσή μας.